پست ثابت


مطالعات اجتماعي ششم



همكاران و دوستان عزيزم پاورپوينت ويژ گي درياها درس نهم از مطالعات اجتماعي آماده كرده ام مي توانيد با كليك بر  اينجا آن را دانلود فرمائيد .خواهشمندم مرا از نواقص اين پاورپوينت مطلع فرمائيد تا در كارهاي ديگر شاهد اين نواقص نباشيم .

دوستان در همين پاورپوينت اشتباهي صورت گرفته بود كه اصلاح گرديد .

                                                                            با احترام   يار دبستاني             

رياضي ششم ابتدايي

راهنماي درس به درس رياضي پايه ششم ابتدايي تا فصل پنجم كتاب




       جهت دانلود راهنماي تدريس رياضي ششم اينجا كليك كنيد

برگرفته از سايت رياضي

غذاي محلي

با توجه به درس پنجم كتاب مطالعات اجتماعي (عوامل موثر بر كشاورزي )و كار برگه شماره 6 كتاب  امروز دانش آموزانم  غذاهاي محلي خود را در مدرسه  به نمايش گذاشتند؛ضمن معرفي تك به تك غذاها و نحوه درست كردن آن ، در كنار هم غذاي خود را نوش جان كردند ...


غذاهاي  تهيه شده توسط دانش آموزانم :گمنه پياز ، پليل، كشكنه ، قليه ماهي ، حشو ؛ رنگينك ، چنگال (حلوا خرمايي) ، حلواي مسقطي ، ودام ، مجبوس ، ته چين مرغ ، مدبس ، شله گوجه و.....




   جهت آشنايي با طرز پخت غذاهاي محلي شهرستان كنگان  به لينك زير مراجعه فرمائيد.


                    gohar-vojod.blogfa.com

درس تفكر و پژوهش

پاورپوينت  


درس خرسي كه مي خواست خرس باقي بماند!


   براي دانلود كردن اينجا كليك كنيد

كاشكي كلاس من يك اسپيكر داشت  !!!

وبلاگ را جايي براي دلنوشته نمي بينم ! از همان آغاز وبلاگ نويسي كه اين وبلاگ را نوشتم  تصميم گرفته بودم   بيشتر قسمت هاي وبلاگ را دلنوشته و خاطراتي از خودم و كلاس درسم بگذارم .اما هر چي فكر ميكنم دلم راضي نميشه به نگارش دلنوشته ها  به هر حال سعي ميكنم گاهي خاطراتي از كلاسم بنويسم  .


از زماني كه دوره ضمن خدمت پايه ششم  شروع شد شاهد حضور پي در پي مسئولين براي بازرسي از اين كلاس ها بوديم  و عده و وعيد هاي آنها از هوشمند ساختن كلاس ها مخصوصا پايه ششم در ما ذوقي مضاعف ايجاد كرده بود ...انگار اين وعده ها همان وعده سر خرمن بودند !

شكر خدا كلاسم با اين همه خواهش  صاحب كامپيوتر شد اما كاش همين هم محقق نميشد .

نزديك به دوماه است التماس مدير  مي كنم يك اسپيكري براي كلاسم تهيه كن .برنامه ها و فيلم ها نياز  به  اسپيكر دارن اما  انگار نه انگار حرفي زده باشم !اين چيزها كه مي بينم انگيزه ام براي تدريس و معلمي  كم نميشه بلكه صفر ميشه !!

درس كار وفناوري كه دو تا كلاس ادغام ميشه با اين جمعيت و يك كامپيوتر !!

مابقي ديگر بماند ....

عيد غدير مبارك

حقا که حقیقتا علی حق باشد

حق است علی ز حق که بر حق باشد

دیدیم خطی به دفتر لم یزلی

حق با علی و علی مع الحق باشد

***عيدتان مبارك***

پرسشنامه آنلاين روان شناسي

با اين آزمون شما مي توانيد با تيپ شخصيتي و بعضي خصوصيات خودتان آشنا شويد ...


امتحان كنيد .....


پرسشنامه آنلاين 


با تشكر از  مشاوره و روان شناسي پيام نور شبستر

نمايشگاهي  كلاسي هنر

قاب سازي در هنر پايه ششم

  


     

    



سعي كنيم شاد باشيم اگر بتوانيم ...

مردی که همسرش را از دست داده بود دختر سه ساله اش را بسیــار دوست می داشت

دخترک به بیماری سختی مبتلا شد

پدر به هر دری زد تا کودک سلامتی اش را دوباره بدست بیاورد، هرچه پول داشت برای درمان او خرج کرد

ولی بیماری جان دخترک را گرفت و او مرد...

پدر در خانه اش را بست و گوشه گیر شد. با هیچکس صحبت نمی کرد

سرکار نمی رفت. دوستان و آشنایانش خیلی سعی کردند تا او را به زندگی عادی برگردانند

ولی موفق نشدند. شبی پدر رویای عجیبی دید، دید که در بهشت است

و صف منظمی از فرشتگان کوچک در جاده ای طلایی به سوی کاخی مجلل در حرکت هستند

همه فرشته های کوچک در حال شادی بودنند .

هر فرشته شمعی در دست داشت و شمع همه فرشتگان به جز یکی روشن بود

مرد جلوتر رفت و دید فرشته ای که شمعش خاموش است، همان دختر خودش است

پدر فرشته غمگینش را در آغوش گرفت و او را نوازش داد

از او پرسید : دلبندم، چرا غمگینی؟ چرا شمع تو خاموش است؟

دخترک به پدرش گفت: باباجان، هر وقت شمع من روشن می شود، اشکهای تو آن را خاموش می کند و

هر وقت تو دلتنگ می شوی، من هم غمگین می شوم هر وقت تو گوشه گیر می شوی من نیز گوشه

گیر می شوم نمی توانم همانند بقیه شاد باشم .

پدر در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، از خواب پرید.

اشکهایش را پاک کرد، ناراحتی و غم را رها کرد و به زندگی عادی خود بازگشت.

نتیجه اخلاقی : همیشه شادباشید

عيدتان  مبارك


دانلود هاي پايه ششم

در  چند پست به معرفي پودمان ها مي پردازم تا بدين وسيله هم خودم بيشتر درگير اين پودمان ها باشم و هم اين مطالب را در اختيار ديگر دوستان فرهنگي قرار دهم .



براي دانلود كردن پاورپوينت پودمان موتور الكتريكي اينجا كليك كنيد .

براي دانلود كردن فيلم پودمان موتور الكتريكي   اينجا كليك كنيد .

براي دانلود كردن آزمايشهاي تكميلي علوم ششم فصل هاي

   ورزش -نيرو و انرژي اينجا دانلود كنيد .

راهنماي تدريس درس تفكر و پژوهش

راهنماي تدريس كتاب كار و فناوري پايه ششم  ساخت

وسائل تزئيني (پودمان )

راهنماي تدريس كتاب كار و فناوري پايه ششم  ساخت

وسائل تزئيني 2 (پودمان )    

بودجه بندي سالانه  دروس پايه ششم    باتشكر از دوست خوبم فرنوش

                   

آموزش ضرب  از طريق بازي

آموزش ضرب از طريق بازي


برای استفاده از این فایل حتما باید نرم افزار flash player  را روی سیستم خود نصب کنید.



برگرفته از اينترنت

برنامه كلاسي پايه ششم (كلاس خودم )

ايام هفتهزنگ اولزنگ دوم زنگ سومزنگ چهارمزنگ پنجم
شنبه قرآنادبياترياضياجتماعيكار و فناوري
يك شنبهرياضيعلومهنرادبياتدين و اخلاق
دوشنبهقرآن تفكر وپژوهشادبياتورزشاجتماعي
سه شنبهرياضيادبياتهنرعلومدين و اخلاق
چهارشنبهقرآن رياضياتادبياتاجتماعي ورزش

 

بررسي  مشكلات آموزشي و كتب پايه ششم

موج سرگردان (پاتوق وبلاگ نويسان )اتاقي است  در مسنجر كاربردي الفور


  كه با دوستان فرهنگي  به بررسي كتب پايه ششم و ديگر مشكلات آموزشي شاگردان مي

پردازيم .


اين اتاق علاوه بر فعاليت فوق  ، به برگزاري كلاس هاي فتوشاپ تا كنون اقدام كرده


 وادامه اين كلاس آموزشي  شب هاي يك شنبه -سه شنبه -پنج شنبه همچنان  برقرار است .


براي مشاهده ديگر فعاليت هاي  اين اتاق  از شما دوستان عزيز خواهشمنديم به وبلاگ


         مربوط  به اين اتاق مراجعه فرمائيد .


http://jonobweb.blogfa.com/


دانلود مسنجر ایراني

اين اتاق رمز دار مي باشد در صورت تمايل شما دوستان به حضور در اين

اتاق رمز به وبلاگهاي شما ارسال خواهد شد.


                در ضمن شركت براي عموم آزاد است .


                    منتظر شما دوستان عزيز در  اين اتاق هستيم .


بازيهاي كلاسي

در طول سال تحصيلي ممكن است با موقعيت هايي همچون باريدن برف و

  باران در محوطه بازي يا گرما و سرماي شديد مواجه شويم كه

 مي بايست در كلاس درس و يا محوطه ديگري  فعاليت هاي ورزشي را ادامه دهيم .

  در اين پست به چندين باري كلاسي اشاره مي شود كه در صورت تمايل

دوستان وهمكاران بازيهاي ديگر را هم در پست هاي بعدي ارائه خواهم داد .


نام بازي:من نفر بعدي ام

اهداف بازي :تمركز حواس و بهبود  عكس العمل

شرح بازي :مربي تعدادي از دانش آموزان را به محوطه باز كلاس دعوت كرده و به آنها متذكر  مي شود كه اگر از هريك آنها سوالي پرسيده شد و يا اجراي عملي خواسته شد نفر بعدي موظف به پاسخ و يا اجراي ان مي باشد .مسئوليت  پاسخ گويي  به سوالات و يا اعمال خواسته شده از آخرين نفر به دليل عدم وجود فردي بعد از او ، به عهده  نفر اول  خواهد بود .هر اشتباه  باعث اخراج شخص خاطي  از بازي مي شود و نفر نهايي  كلاس بوسيله بازي در گروههاي مختلف  مشخص مي شود .


نام بازي : پيام را برسان

اهذاف پرورشي :همكاري و دقت در ارسال و دريافت پيام

شرح بازي :همانگونه كه دانش آموزان  در كلاس درس مستقر  هستند  به دو گروه مساوي  تقسيم  مي شوند .مربي در گوش اولين نفرات هر گروهكلمه يا جمله اي را بعنوان رمز  ادا مي كند .پس از شروع بازي افراد

هر گروه موظفند كه پيام  را به ترتيب به گوش يكديگر  مخابره نمايند .در خاتمه  گروهي كه پيام صحيح را در مدت  زمان  كمتري  ارسال نموده است  يك امتياز  كسب خواهد كرد .

شيريني بازي  در آن است كه در اثر سرعت انتقال ، پيام دريافتي آخرين نفرات ، هيچ ارتباطي با پيام اوليه نداشته باشد .

بايد توجه داشت كه پيام طوري مخابره شود كه فقط نفر بعدي قادر به شنيدن آن باشد .


ادامه نوشته

دغدغه فكري اين روزهاي من .....l

زماني كه با يه مسئله اساسي در زندگي روبرو مي شويد ماهها و هفته


ها و شايد سالها وقت خرج آن مسئله مي كنيد .تداركات لازم را براي


رو يارويي با آن مسئله بزرگ در پيش ميگيريد .


اما گاهي برخي چيزها از دست ما ساقط هستش شروعش با كسي


ديگه است اما پايانش را به ما واگذار مي كنند !


زياد  مقدمه چيني نمي كنم بايد بهتون بگم كه تنها مسئله اي كه اين


روزها فكرم را مشغول خود ساخته  همين پايه ششم هستش كه چرا


اين همه بي برنامه به جلو مي رود .


كمي نگران شكست اين طرح هستم ! آموزش معلمي كه كتاب را به


چشم خود نديده و يا آموزش4-5 روزه هر كتاب  تا چقدر مي تواند در


خود كفايي يك معلم در اين پايه سهيم باشد .


در اين دوره ها حتي گاهي شده كه يك مدرس در آزمايش علوم و يا


در حل يك مسئله رياضي ساعتها درگير بوده و نه خود و نه قشر


معلمي كه در پشت نيمكت ها چشم به دهان اين مدرسان دوخته بودند

به نتيجه نرسيدند..


متاسفانه همين بگم كه سيستم آموزشي ما در اجراي طرح به اين مهمي


كوتاهي كرده و معلم را در اين درياي مواج پايه ششم  بي راهنما (آن


طور كه انتظار مي رفت رها ساخته )


و اما :

 شما همكار و دوست عزيز چه راهكارهايي براي پيشبرد هر چه


بهتر اين طرح مي توانيد ارائه دهيد ؟

عيد فطر


از دوستان و همكار گرامي كمال سپاس و تشكر دارم كه در غياب من در اين مدت؛ به طور مداوم به وبلاگم سر

مي زدند  و جوياي حال من مي شدند و شرمنده از اين بابت كه به خاطر مشغله كاري در تابستان امسال به

خوبي نتوانستم به وبلاگهاي زيبايتان سر بزنم .ان شا الله از هفته آينده  مهمان وبلاگهايتان خواهم بود .

                                                         

انواع  رو شهاي  تدريس


آشنایی با انواع الگو های تدریس

 

انتخاب روش تدریس اثربخش به مقوله ی یکی از عناصر مهم برنامه ی درسی و طراحی آوزشی و چگونگی انتقال مفاهیم درسی و یافتن راهی آسان و در خور فهم به فراگیران در فضایی پذیرا و پر جنب و جوش وظیفه ای است که همواره سنگینی و مسئولیت آن را بر خود احساس می کنند.

انواع روش های فعال:

روش قصه گویی: در کنار برنامه های آموزشی با نقل قصه ای می توان به جای خشکی و یکنواختی تنوع و جذابیت را نشاند و فرآیند یاددهی- یادگیری را اثربخش تر کرد.

 

کاربرد قصه گویی در دروس:

در ادبیات سبب کسب مهارت های زبانی، در هدیه های آسمان به طور غیرمستقیم با نکته های اخلاقی و رهگشا آشنایی پیدا می کنند در دروس تاریخ و علوم اجتماعی، پیام درسی عینی و رد درس علوم بعضی از مفاهیم مربوط به حیوانات را آموزش می دهد.

شیوه های قصه گویی:

1- قصه خوانی ساده    2- قصه گویی ساده      3- قصه گویی همراه با قلید صدا

4- قصهُ گویی همراه با حرکات اعضای بدن     5- قصه گویی همراه با پرده خوانی

6- قصه گویی همراه با بازیگران پنهان و آشکار         7- قصه گویی با استفاده از عروسک

فواید قصه گویی:

1- افزایش قدرت تفکر، گوش دادن و درک مطلب.

2- عادت دادن کودکان به سخن شنیدن و اظهار عقیده که سبب رشد کلامی و شناختی می شود.

3- صمیمیت میان والیدن، مربیان و دانش آموزان.

4- برقراری امنیت روانی و اصلاح رفتار کودکانی که دارای مشکلات عاططفی و رفتاری هستند.

5- عمق بخشیدن به دانش و آگاهی.

6- اثرگذاری بر تکوین شخصیت کودکان.

7- شناخت علمی، قضاوت منطقی، بالندگی تفکر واگرا.

8- آشنایی و الفت با مطالعه و یادگیری خودانگیخته .

9- خشکاندن ریشه انحرافان و کژروی ها.

10- انتقال اندیشه ها و تجربه ها و شناخت جنبه های مختلف زندگی.

1- روش بارش مغزی:

راهبردی فعال، گروهی و انگیزه آفرین که می توان از دانش آموزان گروه های کوچک تشکیل داد تا بر موضوعی افکار را متمرکز، گفت و گو و تبادل نظر کنند


مابقي در ادامه مطلب


ادامه نوشته

دستور العمل اعزام فرهنگيان به خارج از كشور

مهلت ثبت نام اعزام فرهنگيان به مدارس ايراني  خارج از كشور

               

         تا بيست و پنجم 91/4/25

                                                    تمديد شد...


براي مشاهده دستور العمل سال 91 اينجا كليك كنيد .

دوره آموزشی پایه ششم

این روز ها در دوره آموزشی پایه ششم شرکت میکنم صبح از ساعت 7:30 تا12:30 .

 روز اول که خیلی خسته کننده بود .استاد دوره از اعتراض خانوم ها  در امان نبود

به قول استاد شما خانوم ها همش (منگه ) میدید .

شیوه سخنرانی واقعا خسته کننده است واسه تدریس. که ما رک و پوست کنده به

استاد گفتیم تدریس یکنواخت و خسته کننده است . شکر خدا دومین روز شرایط تغییر کرد از طریق فیلم پیش رفت و بحث و

گفتگو .که  تا الان رضایت بخش است البته آموزش استاد نه پایه ششم

..

این پایه ششم که من سراسر اشکال می بینمش .بدون دسترسی 

 داشتن به کتاب پایه ششم  دوره آموزشی برگزار کردن مثل آدم کوری

 

 می مونه که یکی  دستش گرفته بهش   میگه این چاهه و این راهه اما

دریغ از دیدن چاه و را ه                           

  

به هر حال امیدوارم این طرح نتیجه بده ...


پی نوشت :

منگه :غرولند کردن

دیداری با حافظ شیراز

سلامی دوباره

چون دوستدار شعرم گاهی مزین میکنم وبلاگم را به اشعاری که

می پسندمشان ....

چند روز پیش به همراه دوستان خوب( دوران کارشناسی) سفری به دیار حافظ و سعدی داشتیم .


در آنجا بر خود  لازم دانستیم  دیداری با آرامگاه حافظ داشته باشیم بعد از زیارت آرامگاه حافظ  گوشه ای

  نشستیم و اندک مشاعره ای راه انداختیم ...


و اما شعری از حافظ


نفس برآمد و کام از تو بر نمی آید                          فغان که بخت من از خواب بر نمی آید

مگر بروی دلارای من ور نـــــــــه                            بهیچگونه دگر کار بر نمی آید

در این خیال بسر شد دریغ عمر عزیز                        بلای زلف سیاهت بسر نمی آید 

چنان بحسرت خاک در تو  می میرم                        که آب زندگیم در نظر نمی آید

بسی حکایت دل هست با نسیم سحر                   ولی بخت من امشب سحر نمی آید

فدای دوست نکردیم عمر و مال و دریغ                    که کار عشق زما اینقـــدر   نمی آید 

همیشه تیر سحرگاه من خطا نشدی                     کنون چه شد که یکی کار گر نمی آید


                                 زبس که شد دل حافظ رمیده از همه کس

                                 کنون زحلــــــــــــــقه زلفت  بدر نمی آید

اعیاد شعبانیه  مبارک


اعیاد شعبانیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه مبارک

جنگل حـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا


جنگل های دریایی حرا

این جنگل ها  یکی از عجیب ترین عناصر طبیعی خلقت هستند .در این جنگل ها درختانی یافت

می شوند که از آب شور بهره می گیرند و عجیب تر اینکه گاهی بخش عظیم آنها ساعت ها در

آب شور به سر می برد اما همچنان به حیات خود ادامه می دهند ..

حـــــــــــــــــــــــــــــــــــرا گونه ای درخت مانگرو است که در سواحل خلیج فارس  یافت می شود .


گفته می شود که این درخت در زبان لاتین  به نام  ابو علی سینا  پزشک و فیلسوف  ایرانی نامگذاری شده است .


حرا گیاهی از تیره شـــــــــــــــاه پسند  است .دانه آن روی درخت مادر می روید و که بعد از جدا شدن این دانه ها و فرو رفتن آنها در مرداب  نهال های فراوانی   تولید می شوند.


گیاهان حرا برگهایی بیضی شکل و قاعده ای باریکی (دوکی شکل ) رویه سبز و براق دارند

و پشت برگها نیز سفید یا خاکستری رنگ است .


جنگل های حرا درنواحی جنوبی شهرستان کنـــــــــــــــــــــــــــــــگان (استان بوشهر )


و سواحل بندرعباس و بلوچستان دیده می شوند ...


امیدواریم مسئولین خوش ذوق مناطق جنوب ایران  این گیاه را پرورش داده و دامنه زیبایی

 سواحل جنوب را گسترش دهند ..


مبعث پیامبر

مبعث پيام آور وحي، پيامبر نور و رحمت بر مسلمانان جهان مبارك باد.

                                                                    

 ستاره اي بدرخشيد وماه مجلس شد         دل رميده ما انيس و مونس شد


نگارمن كه به مكتب نرفت وخط ننوشت          بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد

       

ببوي او  دل  بيمار عاشقان  چو صبا             فداي عارض نسرين وچشم نرگس شد

                                                                          




تا حالا به رابطه عجیب میان اعداد و اسمشون فکر کردین؟


ادامه نوشته

مشخصات کامپیوتر خودمان

اوّلین سؤالی که خدمـــــــــــــــــــــات کامپیوتری در هنگام خرابی کامپیوترتان از شما می پرسند، این است که مشخـّصات سخت افــــــــــــزاری سیستـم شما چیست؟! بـرای این که از مشخـّصات سیستم خود آگاهی یابید، ترفندهای زیر را انجام دهید:

۱. روی My Computer کلیک راست کرده و گزینۀ Properties را انتخاب نمایید یا به Control Panel رفته و روی نماد System کلیک کنید؛ اکنون، در پنجرۀ System Properties، به تب Hardware مراجعه نموده و بر روی Device Manager کلیک نمایید. در پنجره ای که به همین نام باز می گردد، مشخـّصات سخت افزاری دستگاه شما به همراه مدل هر قطعه، نشان داده می شود. با دو بار کلیک بر روی هر گزینه، مشخـّصات جزئی تر آن و در بعضی مدل ها، گزینه ای برای عیب یابی، ظاهر می شود.

2. به منوی start رفته و بر روی گزینۀ ...Run کلیک کنید یا از کلیدهای ترکیبی Win + R استفاده نمایید؛ (کلید Win همان کلیدی است که دارای لوگوی ویندوز به شکل پنجره می باشد و در میان دو کلید Ctrl و Alt قرار گرفته است)؛ سپس، در کادر مقابل Open، عبارت dxdiag را تایپ نمایید؛ مشاهده می نمایید که پنجرۀ جدیدی به نام DirectX Diagnostic Tool باز می شود که تمامی مشخـّصات سیستم شما را به طور دقیق و موشکافانه بیان می کند.


 برگرفته از اینترنت

میلاد مبارک

حضرت علی علیه السلام :

هنگامی که از چیزی میترسی ، خود را در آن بیفکن ، زیرا گاهی ترسیدن از چیزی ، از خود

آن سخت تر است .


نهج البلاغه حکمت 175


میــــــــــــلاد مولود کعبــــــــــــــــه امیر مومنان علی ابن ابی طالب (ع) و روز پدر


                      تبریــــــــــــــــــک و تهنیـــــــــــــــــت باد .

عطسه ای که توجه دنیا را به خود جلب کرد !

روزی که دختر سیزده ساله ای در ویرجینیا شروع به عطسه کرد پدر و مادرش فکر کردند تنها یک

سرماخوردگی ساده است .ولی به هنگامی که این عطسه ها ادامه یافت ،ناچار دکتر را خبر کردند .


حدود دو ماه بعد  هنوز دختر روزی چند هزار بار عطسه می کرد ،اتفاقی که توجه

دنیا را به خود جلب نمود .


پیشنهاد از همه جا می بارید ،"سنجاق قفلی رروی بینیش بگذارید "یا "او را به حال

وارونه روی سرش نگهدارید ".ولی هیچکدام فایده ای نداشت .بالاخره به

بیمارستان جان هاپکینز  انتقال یافت .در اینجا دکتر لئوکانر یکی از برجسته

 ترین متخصصین  عطسه جهان  با سرعتی معجزه آسا مسئله را حل کرد .


وی نه داروئی به کار برد و نه جراحی کرد ،شاید تعجب کنید اگر بدانید نکته اصلی

در مداوای این رئاکسیون بدنی که عطسه نام دارد و در یکی از خرافات باستانی

نهفته بود .منشا آن در فکر و مغز وی قرار داشت :نظریه هایی که ارسطو آن را 

       در بیش از 3000سال قبل با کمال میل می پذیرفت .


دکتر کانر به سادگی برداشت روانکاوانه مدونی را از این اعتقاد باستانی که عطسه

  بیش از اندازه نمایانگر  این است که روح در عذاب  می باشد ،مطرح کرده و بر

همین مبنی  شروع به معالجه ی دختر نمود .


تجویز وی عبارت بود از "دو روز بستری شدن در بیمارستان ،برای


 استراحت و کسب  تعادل  روانی و زایل ساختن  ترس بی اساس

وی از  بیماری سل که او را به حال   عادی برگرداند ".


عطسه همیشه منبعی برای ترس ،نگرانی و تعجب بوده است .دکتر کانر هزاران

عقاید خرافی راجع به آن را جمع آوری کرده که جهان نی ترین آن طلب


     آمرزش و  عافیت از خداوند به هنگام عطسه می باشد .


عقیده ای که دکتر کانر آن را در باور های باستانی رد یابی کرد این است که که

عطسه  نشان ورود روح شیطان در کالبد  عطسه کننده  است .عجیب این که هنوز

مردم دنیا با "عافیت باشد "و کلماتی  نظیر آن این است رسم را زنده زنگه می دارند !



از نظر روان شناسان عطسه دارای مکانیسم جالبی است که کاری را که باید انجام

شود بدون کمک آگاهانه  شخص به انجام  می رساند .به هنگام نیاز  عطسه انجام

می گیرد  و از این راه طبیعت به طور زیرکانه عاملی را که باعث تحریک بینی  شده

است  دفع می کند .این عامل امکان دارد ،ذره غبار و دانه گرد  یا جمع شدن

  میکروب  باشد که طبیعت  سعی در دور ساختن آن را از غشا بینی دارد .



مطالعه فرآیند عطسه نشان می دهد که چنین تحریکی باعث یک سری عکس

العمل ها  می شود که باور کردنی نیستند .در لحظه تحریک ، زبان به طرف نرم کام

چرخیده و راه خروج هوای فشرده را که ایجاد می شود از طریق دهان مسدود

ساخته و آن را با فشار از بینی به بیرون می راند .لذا عطسه  را می توان  انجار هوا

به شما آورد.


                                                                                برگرفته از کتاب :مهارت های خواندن

ادامه نوشته

برتری علم از مال

دانش آموز که بودیم  وادارمان  می کردند  تا این انشا را بنویسیم "علم بهتر است یا ثروت "!

همیشه از ترس پاسخ دادیم علم تا به مزاق معلمانمان خوش آید و گله نکنند  که اینان از هم 

     اینک  تجمل گرا یند ... 


حالا که در مقام معلم قرار گرفتیم باز هم همین انشا را دادیم و باز هم با  نگاه مبهوت دانش 

    آموزمواجه شدیم .


سعدی در کتاب گلستان برتری علم از مال را این گونه بیان کرده :

"دو امیر زاده در مصر بودند یکی علم آموخت و دیگر مال اندوخت ،عاقبه الامر آن یکی

علامه مصر گشت و این یکی عزیز مصر  شد .

پس این توانگر  به چشم حقارت در فقیه  نظر کردی و گفتی من به سلطنت رسیدم و این

همچنان در مسکنت  بمانده است . گفت  ای برادر شکر نعمت باری "عز اسمه " همچنان

افزونترست برمن که میراث پیغمبران یافتم  یعنی علم و ترا میراث فرعون و هامان رسید

،یعنی ملک مصر ..


                  شما کدامیک را برتر می دانید علم یا ثروت ؟