کلاس مهر

آموزش دروس کلاس دوم ابتدایی و ارزشیابی دروس

کلاس مهر

آموزش دروس کلاس دوم ابتدایی و ارزشیابی دروس

درس پژوهی کلاس پنجم


مقدمه

انسان ازدیربازبرای  برداشتن موانع درسرراه خود راههای راامتحان می کرد تا بتواند بهترین روش را برگزیندامروزه نیز انسان باید برای رشد وتعالی باید دست به پژوهش وتحقیق بزند بخصوص معلمان باید  .ازطریق  پژوهش وتحقیق  راهکارهایی را برای بهتر وآسان تر کردن تفهیم وتدریس به دانش آموزان  ارائه نمایند .

 

 

تعریف وتبیین  مساله:

باتوجه به پرس وجوی به عمل آمده ونتایج ارزشیابی ها بیشتر همکاران در تدریس و انتقال درس مساحت دایره ونحوه بدست آوردن عدد (پی) به دانش آموزان بامشکل روبه رو هستند وهمچنین دانش آموزان نیز معمولا دردرک آن مشکل دارند به همین خاطر امید است بتوانیم دراین طرح درحد توان   مشکل راحل کنیم            ادامه مطلب ازاینجا دانلود شود

 

 

 

 

 

ضرورت واهمیت

باتوجه به اینکه موضوع محیط ومساحت دایره ازجمله مباحثی هست که درکلیه مقاطع تحصیلی کارایی دارد وهم چنیین درمسائل روزمره زندگی بوفور کاربرد دارد به همین خاطر گروه تصمیم گرفت تااین موضوع راانتخاب کند

 

.

تعیین اهداف

1-:دانش آموزان بتوانند به راحتی عدد پی را به دست آمورند.

2-دانش آموزان بوسیله عدد پی محیط انواع دایره رابدست آورند

تعیین سوالات درس پژوهی

آیادانش آموزان می توانندخودشان عدد پی را بدست آورند؟

آیا دانش آموزان بوسیله عدد پی محیط انواع دایره هامی توانندبدست آورند؟

 

 

 

 

 

فصل دوم        

توصیف ویژگی های طرح درس

الف:ایجادانگیزه

برای ایجادانگیزه درس می توان از بچه ها خواست که چگونه می توان مساحت کره زمین رابدست آورد؟

ب)ارزشیابی تشخیصی:

-محیط یک شکل را تعریف کنید؟

-مساحت شکل بامحیط چه فرقی دارد؟

-دایره چند قطر وچند شعاع دارد؟

-شعاع چه رابطه ای با قطر دایره دارد؟

 

ج)ارائه درس

این درس درمدت 25دقیقه بوسیله روش تدریس اکتشافی اجرا می شود که کارایی زیادی درتدریس درس ریاضی دارد

-ابتداکلاس را گروه بندی می کنیم  وبه هر گروه یک جسم دایره ای شکل (دایره ها دراندازه های مختلف هستند) ویک متر پارچه ای می دهیم

-ازدانش آموزان می خواهیم محیط دایره های که دراختیار دارند اندازه گیری کنند.

-سپس قطر هردایره را بدست آورند.

-ازسرگروهها می خواهیم که به پای  تخته سیا ه بیایند و محیط دایره رابه قطردایره تقسیم کنند.

-از گروهها می خواهیم درباره جواب ها خوب فکر کنند پاسخ شان راارائه نمایند.

-( ممکن است پاسخ گروه ها کمی باهم فرق داشته باشد آن هم به دلیل عدم دقت دراندازه گیر ی دایره ها است)  

- پاسخ هرکدام ازگروههارا دریافت می کنیم ودر آخر از آنها می خواهیم نتیجه کار خود رادریک خط بنویسند.

 -آموزگار نیز یکبار نتیجه راارائه می نماید

-سپس  کاربد عدد پی دربدست آوردن محیط دایره راتوضیح می دهیم

  

ج)ارزشیابی یایانی

-محیط دایره ای به قطر 4سانتیمتر رابدست آورید

-محیط دایره ای به شعاع 20 سانتی مترچقدر می شود؟

 

 

ه)تعیین تکلیف

-تمرین های کتاب را حل کنید

 

-راه کارهای گروه برای مقابله باچالش های موجود

یکی از ویژه گی های ارزشیابی تو صیفی جهت گیری اصلاحی است زیرا این الگوی ارزشیابی هم اطلاعات لازم و هم فرصت مناسب را برای بهبود فرآیند  یادگیری فراهم می کند  مداخله یعنی حذف موانع پیشرفت و از بین بردن دلایل وعوامل ضعف عملکرد دانش آموزان است.

یکی از دانش آموزان در جدول ضرب مشکل داشت ونمی توانست عملیات ضرب وتقسیم راانجام دهد به همین خاطر تصمیم گرفتیم بابکارگیری روش های مختلف مشکل این دانش آموزراحل کنم .

الف) یکی از روشها این بود که دانش آموزضربهای  راروی  کارتها نوشته وپاسخ ها راهم درکارت دیگری نوشته وسپس پاسخ هرضرب را از میان کارت ها پیدا کند.

ب)بااستفاده از کیت های ریاضی کویزنرمی توان بسته های هر ضرب درست کرده تاضرب ها برای دانش آموزان مجسم ترباشد. 

ج)ضرب ها را باشکل دردفتر نشان دهد.

زمانبندی نحوه اجرا

ایجادانگیزه :3دقیقه             ارزشیابی آغازین :5دقیقه             ارائه درس :15دقیقه                  ارزشیابی پایانی :5دقیقه            تعیین تکلیف :2دقیقه

 

نحوه تقسیم کار

 

ابزارگرداوری اطلاعات

 1-آزمون مداد کاغذی 2- پرسش وپاسخ    3-آزمون عملکردی نمونه واقعی کار 4-آزمون عملکردی کتبی

 

ابزاروامکانات موردنیاز

کتاب گچ تخته سیاه شکل های دایره ی شکل دراندازه های متفاوت چند متر پارچه ای

ارزشیابی اجرای طرح درس اول

بوسیله فرم( شاخص هاومعیارهای ارزیابی گزارش کتبیتدریس بارویکرد درس پژوهی )تدریس ارزیابی ونقد می شود.

 

 

فصل سوم

 

3-ارئه بازخوردهای مناسب وهدایت شده درجریان وپایان  تدریس:

الف)دانش آموزی که دراندازه گیری دورمحیط دایره مشکل دارد راهنمایی می کنیم ونحوه اندازه گیری را نشان می دهیم

ب)دانش آموزی که نمی تواند تقسیم اعشاری رانجام دهد راهنمایی می کنیم مشکل اش را حل می کنیم

ج)دانش آموزی که درعملیات بدست آوردن عدد پی مشکل دارد راهنمایی می کنیم.

 

5)نحوه مشارکت باسایر افراد واعضای گروه:

باتوجه بین که همه اعضای گروه دریک مدرسه حضور ندارند به همین خاطر قرار شده درهفته یک جلسه گذاشته شود تا بتوانیم طرح خود را پیش ببریم وبه خوبی اجراکنیم

6-اقدامات تحلیل اعضای درس پژوهی دربازاندیشی ،نواندیشی وشکل گیری تدریس:

ابتدا اعضا درطی یک جلسه سناریوی تدریس رابررسی می کند تا  مشکلات را مرتفع کند وسپس مجری تدرریس یکبار  بصورت آزمایشی تدریس می کند ودونفر دیگر اعضامشاهده می کنندودرطی یک جلسه بامشاهده فیلم ،تدریس را نقد وبررسی می کنند واشکالات را گوش زد می کنند وپس از حل اشکالات دوباره تدریس انجام می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.